
YOU ARE AT: Home » Syrian Civil War » The Intercept’s Various Suspicious Editorial Decisions can be Blamed on their Billionaire Owner’s Political Agenda.

0The Intercept’s Various Suspicious Editorial
Decisions can be Blamed on their Billionaire
Owner’s Political Agenda.

The Intercept Withheld NSA Doc That May
Have Altered Course Of Syrian War

If this document had been published sooner, it could
have dramatically changed the course of the war by
exposing the true face of the “moderate rebels” — and
potentially saved tens of thousands of lives. That
didn’t happen, and no reason has been given by the
Intercept for its delay.

On Tuesday, the Intercept published a hitherto unknown document from the trove of

National Security Administration (NSA) documents leaked by Edward Snowden over three

years ago. The document was notable as it shed light on the early days of the Syrian conflict

and the fact that, for the past six years, so-called “revolutionary” groups aimed at toppling

An error occurred.

Try watching this video on www.youtube.com, or enable JavaScript if it is disabled in your browser.

Hillary's largest corporate speaking fee—$315000 for 20

minutes—paid by Intercept publisher Omidyar's company, eBay

9:21 AM - May 18, 2016

4 23 22

Mark Ames

@MarkAmesExiled

If there's a single media watchdog left not groveling to

Omidyar—find out why Intercept killed #panamapapers scoop

twitter.com/KenSilverstein…

5:10 AM - Apr 4, 2016

2 29 12

Mark Ames

@MarkAmesExiled

The Intercept’s Various Suspicious Editorial Deci... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

1 of 4 12/10/17, 9:32 AM



Syrian President Bashar al-Assad have largely acted as proxies for foreign governments

pushing regime change.

The document explicitly reveals that an attack led by the Free Syrian Army (FSA), which was

intended to mark the anniversary of the 2011 “uprising” that sparked the Syrian conflict, was

directed by a Saudi prince. The document proves, in essence, that the armed opposition in

Syria – from the earlier years of the conflict – was under the direct command of foreign

governments pushing for regime change.

An NSA graphic released by The Intercept outlines Saudi involvement in
organizing and supplying Syrian opposition forces for attacks on Syria’s
civilian infrastructure.

According to the document, Saudi Prince Salman bin Sultan had ordered the FSA to “light up

Damascus” and “flatten” the city’s civilian airport. The Saudis had also “sent 120 tons of

explosives/weapons to opposition forces” for the operation. The Saudis, as the document

notes, were “very pleased” with the outcome, which claimed at least 60 lives.

The implications of the NSA document are significant. It offers the clearest proof, in the form of

official U.S. government documents, detailing the direct relationship between the armed

Syrian opposition and foreign governments, and exposing the fact that this relationship existed

much earlier than the mainstream narrative on the conflict had previously suggested.

However, the Intercept article regarding the document is unusual for several reasons. First, the

report inaccurately claims that the attack launched at the Saudis’ behest did not result in any

confirmed casualties. Second, it states that the 2011 uprising in Syria was an organic,

“peaceful” movement that led the Syrian government to wage “an open war against their own

people” — a narrative that has since been debunked.

Yet, the largest oversight of all is the article’s failure to mention the U.S.’ role in funding the

Free Syrian Army, as well as the CIA’s well-documented role in training the FSA and pumping

tons of weapons into Syria in order to foment and exacerbate the conflict in its early days. In

light of the NSA document’s revelation that the U.S. had been given advance notice of the

planned FSA attack – on a civilian target, no less – Washington’s decision to let it proceed

clearly suggests that the U.S. was involved in and well aware of the Saudi directives to the

FSA. However, the Intercept piece chooses not to mention this crucial context.

Intercept’s three-plus year delay in releasing
document

Perhaps even more troubling than the

article’s failure to mention the CIA’s

well-documented role in backing the

Free Syrian Army, now exposed as a

proxy force following orders from the

Saudi royal family, is the fact that the

Intercept had access to this document

for nearly three-and-a-half years –

deciding to publish only now that the

Syrian conflict is effectively over and those pushing for regime change have lost. If this

document had been published sooner, it could have dramatically changed the course of the

war by exposing the true face of the “moderate rebels” — and potentially saved tens of

thousands of lives.

That didn’t happen, however, and no reason has been given by the publication for its notable

delay. The Intercept has exclusive publishing rights and an exclusive hold on the content of the

Snowden leaks, of which this newly released document is a part. Indeed, the Intercept was

founded after the Snowden leaks were made public and its first hires were Glenn Greenwald

The Intercept’s Various Suspicious Editorial Deci... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

2 of 4 12/10/17, 9:32 AM



and Lauren Poitras, the only journalists possessing the full Snowden cache. Those documents

now belong to the Intercept’s founder — billionaire eBay founder,  — and his for-profit media

company, First Look Media.

Examining Omidyar’s connections to the U.S. political establishment offers a plausible reason

for the Intercept’s delay in publishing documents so crucial to understanding the situation in

Syria. Omidyar was a frequent guest of the Obama White House from 2009 to 2013, garnering

more face-to-face visits with Obama during his two terms than did Google’s Eric Schmidt,

Facebook’s Mark Zuckerberg, New York Times owner Arthur Sulzberger and even fellow tech

billionaire turned major media owner, Jeff Bezos.

Omidyar also directly co-invested with the U.S. State Department, via USAID and the National

Endowment for Democracy (NED), in opposition groups that played a key role in overthrowing

Ukraine’s democratically elected government in 2014 – a U.S.-brokered regime-change

operation that shares some notable similarities with the Syrian conflict. His investments with

USAID have continued since the Intercept’s founding, helping fund the NGO’s more recent

overseas programs aimed at “advancing U.S. national security interests” abroad.

Also worth noting is the fact that PayPal, of which Omidyar is a major owner, has allegedly

been implicated in several of the still-withheld NSA documents for its business relationship

with the NSA and its role in the agency’s mass spying program. In addition, former Intercept

writers have assertedthat Omidyar was “shockingly disinterested in the actual journalism” of

the paper, suggesting that the Intercept was created explicitly to delay the release of

damaging documents from the Snowden cache until deemed acceptable to the U.S. political

establishment and others who stood to lose face were the entire cache to have been made

public.

Indeed, another interesting coincidence supporting this thesis is the fact that the Intercept

published this latest piece only after the U.S. State Department itself began to report more

honestly on the nature of these so-called “rebels.” A day before the Intercept’s story on Syrian

“rebels” and the Saudis, the U.S. State Department – for the first time – admitted

that “moderate” rebels in Syria had previously used chemical weapons, a charge it had

categorically denied for years in order to facilitatelaying the blame for any and all chemical

weapons attacks in Syria on the Syrian government.

In other words, the Intercept released the document, which effectively destroys Washington’s

“moderate rebels” narrative with its own internal documents, only after the U.S. government

itself began to unravel that very same narrative.

Founder’s connections shape Intercept’s
journalism

Omidyar’s connection to U.S. regime-change efforts abroad may also explain why the Intercept

– until now, that is – has consistently given voice to journalists who have echoed the U.S.

establishment regarding the Syrian conflict.

For instance, Murtaza Hussain – the author of this latest Intercept piece – has

written numerous stories downplaying the terrorist and Wahhabist elements of the Syrian

“rebels.” In the last two years, Hussain has written pieces portraying known Al-Qaeda

propagandists, such as Bilal Abdul Kareem, and Al-Qaeda-linked organizations, such as

the White Helmets, in an overwhelmingly positive light, failing to mention in both cases the

significant evidence tying these entities to known terrorist groups. In another piece, published

last August, Hussain gave voice to al-Nusra Front leadership in a lengthy interview that largely

whitewashed the group’s Wahhabist leanings and links to terrorist acts in Syria.

Last September, on Twitter, Hussain asserted that Saudi Arabia’s funding of armed factions

was not necessarily “good” but that “there is little to indicate they contribute to terrorism.”

That last statement has been thoroughly debunked for years, but most recently by Hussain’s

own piece on the newly released NSA document.

It’s impressive how quickly aspiring pundits

like @MazMHussainaligned with the national security state’s

narrative on RT and Russia.

2:24 PM - Oct 24, 2017

Max Blumenthal

@MaxBlumenthal

The Intercept’s Various Suspicious Editorial Deci... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

3 of 4 12/10/17, 9:32 AM



Hussain is by no means the only Intercept writer who has taken such a pro-opposition stance

regarding Syria. A recent Intercept piece on Syria, published in September, committed glaring

factual errors on basic facts about the war, while also mistranslating a speech given by Assad

so as to link him to American white nationalists. In addition, the paper recently hired Maryam

Saleh, a journalist who has called Shia Muslims “dogs” and has taken to Twitter in recent

months to downplay the role of the U.S. coalition in airstrikes in Syria. She also has ties to

the U.S.-financedpropaganda groupKafranbel Media Center, which has close relations with the

terrorist group Ahrar al-Sham.

For a paper ostensibly dedicated to “fearless, adversarial” journalism, it is strange that the

Intercept gives voice to journalists who echo the U.S. position regarding the Syrian war while

rarely publishing the work of journalists who have challenged prevailing Western narratives on

that war — journalists who, as the Intercept itself recently revealed, have been right all along

regarding the myth of the Syrian “moderate rebel.” Yet, given Omidyar’s political connections

and the paper’s handling of the Snowden cache, this unfortunate decision is unsurprising.

Whitney Webb

Whitney Webb is a staff writer for MintPress News who has written for

several news organizations in both English and Spanish; her stories have

been featured on ZeroHedge, the Anti-Media, and 21st Century Wire among

others. She currently lives in Southern Chile.

Leak of Nations | Pierre Omidyar | The Intercept

31 100 226

pic.twitter.com/Frwt0oev3B

7:26 PM - Oct 24, 2017

8 55 105

24 Oct

Max Blumenthal @MaxBlumenthal

It’s impressive how quickly aspiring pundits

like @MazMHussainaligned with the national security state’s

narrative on RT and Russia. pic.twitter.com/ZjhZ8Btjwq

Max Blumenthal

@MaxBlumenthal

The Intercept’s Various Suspicious Editorial Deci... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

4 of 4 12/10/17, 9:32 AM


